Saturday, October 9, 2010

KesUraman Pagi YANG indaH :'(


MORNING ~~~ pagi lagi dah terjaga ni...perut rasa tak sedap,tgk jam baru kul 6.05 a.m ...
entah la memulas perut ni...sakit nye jgan la di tanye..tapi wat-wat tak sakit coz tak nak nyusahkan orang dalam rumah ni ... :( nyusahkan orng lain tu adalah 1 bebanan pada semua orang...n tak semua orang suka kan....

7.00 a.m jam hp dah bunyi tanda kena bangun..tpi baru terpikir ari ni ari sabtu..so time to rest..setelah seminggu berkerja dengan penat nye ... terjaga tapi stil guling2 n pura-pura tdo ag.. orang kat sebelah dah bangun rupa nye...pelik,tak perlu dikejutkan dah bangun..sedangkan bila hari lain payah n seksa hati jiwa aku ni nak kejut ... :( bayangkan betapa sakit nye hati ni.... hidup kena la sabar...

now aku tgh menunggu hari nak bersalin je tapi ni la nasib...sebab dah biasa berdikari,so lau sakit pon blum tentu orang nak ambik kisah kan.... :"( tu la yang berlaku pada aku...ermm..ari ni abang 'dia' nikah tu yang exited bangun awal coz nak balik sana kan...tinggal pon tak pe.. nasib-----nasib ----

walaupon hati ni nampak je tak kisah tapi hati ni tuhan je tau...sedih ader,sakit hati ader..semua ader..tapi tak nak la melenting..berdiam lebih baik dr kita meluah pada orang yang takkan paham apa kita rasa...lau kita bertekak pon blum tentu boleh selesai masalah ni..ermm ~~~~

entah la tak tau nak luah macam ner la...sabar je la...lagi pon ngah gni memang la di pinggirkan... :"( .......


mood : serabut nak marah ader..nak nagis semua ader !!!!!!!!!! nak jerit!!!!!

Thursday, October 7, 2010

Tanda-tanda hendak bersalin

Kontraksi Rahim

Kontraksi adalah tanda awal dan isyarat yang paling penting yang menunjukkan anda sudah sampai masa untuk bersalin. sekiranya kontraksi sudah ada, cuba perhatikan masa, tempoh dan berapa minit jarak diantaranya. Kontraksi yang sebenar berlaku secara teratur dan pada jarak yang konsisten. sekiranya ia berlaku setiap 5 min secara teratur dan semakin kerap, pergilah berjumpa dengan doktor untuk mendapat kepastian.

Kontraksi biasa atau Braxton Hicks contraction agak berbeza, ia kurang menyakitkan dan tidak teratur dan akan hilang dengan sendirinya tidak lama kemudiannya.

Sakit Belakang

Sakit belakang sering menjadi masalah utama wanita hamil, tetapi ia juga mungkin satu tanda kelahiran. Sakit ini akan semakin kerap dan kuat dan rasa lebih teruk pada bahagian bawah belakang.

Pecah ketuban

Dalam cerita drama atau filem,wanita selalunya sedar yang mereka bakal melahirkan apabila ketuban mereka pecah. Tapi ia bukan realiti sebenar.

Kebanyakkan wanita langsung tidak mengalami pecah ketuban sehinggalah disaat-saat akhir proses bersalin. Yang kerapnya, doktor yang akan memecahkan ketuban anda untuk mempercepatkan proses bersalin.

Pecah ketuban berlaku pada segelintir wanita hamil sahaja dan sekiranya anda mengesyaki yang ketuban sudah pecah, jumpalah dengan doktor dengan segera.

Bloody Show

Disaat awal anda bakal melahirkan, selalunya terdapat lendir pekat bercampur darah keluar dari faraj. Ini adalah pluk mukus yang menghadang sebarang kemasukkan asing kedalam cerviks. Ia juga menghalang sebarang kuman dari merebak kepada bayi. sekarang pluk ini sudah tiada dan bayi sudah boleh bergerak kebawah dengan perlahan-lahan.

Serviks terbuka

Sebaik sahaja kontraksi berlaku, pangkal rahim anda akan menjadi lebih lembut dan lebih nipis. Walaubagaimanapun, cuma doktor sahaja yang boleh mengetahui perubahan ini semsa pemeriksaan faraj.
adakah sudah tiba masa nya....

7.45 a.m

pagi-pagi sudah berada di opis...pagi ni hubby g keja awal,so kena la aku ikut gak walupon hakikatnye aku masuk keja jam 8.30.tapi tak pe la leh g minum n sarapan dulu kat kedai mamak..
macam bisa la lepak minum bersama dak2 opis...

8.30 a.m

masuk opis n mulakan keja mcam biasa..bdan rasa sgt tak chat..malaz nak g keja tadi tapi pikir balik kena cr rezeki demu anak mummy yang bakal lahir..banyak gak keja yang dapat di ciapkan...

9.15 a.m

terasa nak masuk toilet..biasa la sejak kandungan masuk 9 bulan ni dah rasa tak selesa nak bergerak walupon hati ni nak berjalan je...cian hubby kadang nak layan kerenah mummy ni...tapi tak pernah pon nak minta apa,cuma minta hubby tunaikan hajat bwa jalan je...tak minta pon hubby itu ini..kerana tahu akan kesusahan hubby cr duit tok family ni...

tetiba rasa lain lak..ermm..ader something tak kena,perut ..anak mummy dalam peyut ni asyik mngeras je...tak larat dah badan ni..tapi gagahkan juga...
lau ikut hati dah memang nak cti..cepat2 call ibu n bgtau apa yang terjadi..ibu kata tu dah tanda2..tapi aku still relex je wat keja..kena cool..

baby mummy pon sabar ye..jgan kuar dulu..tunggu dday ni balik dr kampung after pak ngah nikah k...
heuheuehueheuheue....tu je la yang ku harapkan...cian hubby dr raya tak balik kampung..bair dia balik kampung dulu...betapa mummy memahami daddy ni kan baby..heuheuheue

5.45 p.m

punch tok balik..ari ni balik ngan ibal coz hubby keja balik lewat n ader hal kat opis...tunggu sampai dekat jam 7 coz ibal meting lama sgt..sabar ye ...sampai umah pikir lak macam ner nak naik tangga ni..waduh..dah la rasa mcam tak sedap badan n rasa sgt sakit perut ni...

7.05 p.m

sampai umah dok jap kat sofa..rilex2 n baring jap..ilang kan penat...meseg hubby n bgtau dah sampai...pikir nak masak ke nak suh hubby masak...tapi pikir balik bair lah aku gagahkan juga masak tok hubby..cian dia..sejak mummy ngandung ni jarang msak tok dia...

after masak dok lagi dah btul2 tak larat nak berdiri lagi...kaki dah nampak sgt bengkak..huhuhuhu..terasa nak nagis...sediih sgt..dok umah sorang n buat semua sendir..tapi kan hubby keja...erm..~~~~

9.00 p.m

setle semua nye...aku pon dok ciap2 nak tdo..tgk hubby mkan dulu...n teman hubby tgk tv...tgk2 dia dah lelap...cian hubby penat sgt keja kot...
so masuk tdo n kejut hubby..trus dia lena...sedih n sayu tgk muka hubby tdo...rasa sgt sayang nye pada hubby... sanggup layan kerenah bini dia sepanjang mengandung ni...terharu sgt...

thanks to hubby~~~ksih syang yang tak ternilai..tu yang dikata kan bezanye bila jadi suami n pakwe kita... heheheheh...

love so much MR FAIZOL